آخرین خبر

مخاطبان خاموش را به سینما می‌آوریم/ حذف تبلیغات انحصاری در سینما

به گزارش آوای ایرانیان نشست خبری تشریح گزارش عملکرد یک‌ساله موسسه سینماشهر یکشنبه ۲۰ اسفند ماه با حضور هاشم میرزاخانی مدیرعامل این موسسه برگزار شد.

در ابتدای نشست، میرزاخانی سال ۱۴۰۲ را سال رونق سینمای ایران خواند و گفت: بخشی از تصاویر اولین گردهمایی سینماداران کشور را پخش کردیم که قریب به ۳۰۰ سینمادار در سینما فرهنگ دورهم جمع شده بودند و تلاش داشتیم بتوانیم انسجامی بین سینماداران به منظور توسعه سینماها برقرار کنیم و باهم، هم پیمان شویم.

وی بیان کرد: فعالیت‌های سالانه ما در قالب کتاب «ره‌توشه» ارایه خواهد شد چراکه درگیری رسانه‌ها در آن ایام زیادی بود و برنامه‌هایی که آن‌جا ارایه شد، الان به سرانجام رسیده است. یازده بند فعالیت در اساسنامه تنظیم شده که بر اساس آن‌ها شاکله فعالیت‌ها را برنامه‌ریزی کردیم.

میرزاخانی درباره ایجاد زیرساخت ملی توضیح داد: با توجه به زیرساخت‌های شهرهای مختلف، فیبر نوری، شبکه اینترانت داخلی و اینترنت را در قالب یک شبکه اختصاصی برای هر سینما راه‌اندازی کردیم. امسال در ۳۳ شهر فیلم‌های جشنواره فیلم فجر توسط شبکه شناسا ارسال شد که کار قابل قبولی ارزیابی می‌شود. در کل اتفاق خوبی که افتاد، کل کشور در آن واحد از طریق استوریج سینماشهر می‌توانستند فیلم‌ها را دریافت کنند. قرار است بیشترین استفاده را بر این مورد بگذاریم چراکه وقتی هارد حذف شود، سرعت عمل نیز بیشتر می‌شود.

تلاش برای بالا رفتن کیفیت پخش فیلم در سینماها

وی در ادامه به سرورهای سینمایی اشاره کرد و گفت: بحث سرور سینمایی یکی از مباحث مهم است؛ مطلع شدیم یکی از شرکت‌های خارجی قرار نیست دیگر خدماتی بدهد و یکی دیگر از شرکت‌ها نیز، تاییدیه (لایسنس) خود را از دسترس خارج کرد که ما به مشکل برخوردیم. اما اکنون توانستیم چند مدل سرور به سینمای کشور اضافه کنیم. به عنوان وظیفه ذاتی‌مان، از سرورهای نام امن نیز استفاده نکردیم و توانستیم کیفیت نمایش را از اچ دی به ۲k افزایش دهیم. این مسأله از دغدغه‌های جدی است که به سطح ۴k برسد و امیدواریم برای اوایل سال آتی شاهد بالا رفتن کیفیت سینماهای کشور باشیم.

میرزاخانی در ادامه به بحث سینما کارت اشاره کرد و توضیح داد: در بحث اکران حمایتی و مواردی از این دست، تکنولوژی زمانه طوری بود که از طریق کارت‌های اعتباری و پوز مرتبط با آن، کار را جلو ببرند و نمی‌دانم چقدر به سرانجام رسید اما ما در برنامه‌ریزی جدید، از طریق سمفا نسبت به ارایه تخفیف‌های ارگانی اقدام و این موضوع را پشتیبانی کردیم که از طریق یک شماره تلفن می‌توانند تعداد نامحدود بلیت سینما را دریافت کنند. تلاش داریم از طریق تعاملات بین دستگاهی، زمینه حضور خانواده‌ها را در سینماهای کشور فراهم کنیم.

وی افزود: با توجه به این قابلیت، کیف پول هر شخص با توجه به آیدی شخصی قابل ارایه است تا این اتفاق توسعه حضور مخاطبان سینما را رقم بزند.

میرزاخانی تاکید کرد: امید دارم از طریق تعاملات مختلف و تبلیغات بتوانیم جامعه خاموش سینمای ایران را برای حضور دعوت کنیم.

وی با اشاره به سایت موسسه سینماشهر بیان کرد: مسأله بعدی بحث سایت سینماشهر است که مدت هاست از دسترس خارج است. چون فضایی برای تجمیع سالن‌های سینمایی کشور و خدماتی که در سالن‌ها ارایه می‌شود، نداشتیم، از همین رو لازم بود روی سایت اقدامی را صورت دهیم که مقرر شد اطلس سینمایی را بارگزاری کنیم و تلاش داریم اطلاعات مختلفی از سینماهای سراسر کشور را در آن درج کنیم تا علاقه‌مندان با اطلاعات کامل وارد سینماها شوند تا بشود درجه‌بندی سینماها را به مخاطبان ارایه کنیم.

مدیرعامل موسسه سینماشهر عنوان کرد: از طرفی، تلاش داریم قیمت‌گذاری را برای سینماداران در سایت ارایه کنیم. همچنین گزارش فروش سینماها در سمفا منتشر می‌شود اما تلاش داشتیم هفتگی به صورت نموداری ارایه شود.

وی همچنین با اشاره به بیش از ۱۲۰ اصلاحی که به سامانه سمفا خورده است، درباره سامانه فروش بلیت گفت: تلاش داشتیم سامانه‌های فروش بلیت سینما، سامانه‌های راحت برای همگان باشد، ضمن اینکه تلاش کردیم امسال دامنه فروشندگان سینمای ایران را راه‌اندازی کنیم؛ «آی تیکت» امکان تجمیع فروشندگان خدمات را فراهم کرد. تجربه ثابت کرد سوپراپلیکیشن‌ها در این رقم‌های خرد وارد نمی‌شوند اما تلاش کردیم این خدمات را ارایه کنیم و آن‌ها نیز از این ترمینال بهره بگیرند تا با هماهنگی، کمپین فروش را توسعه دهیم. امیدواریم با اپلیکیشن‌های اصلی این اتفاق رقم بخورد تا به راحتی جامعه هدف سینمای ایران را پوشش دهد.

با گیشه سیار کلیه خدمات سینما را دریافت کنید

میرزاخانی با اشاره به گیشه سیار، اظهار کرد: با استفاده از این گیشه امکان کلیه خدمات موجود در سینما را فراهم کردیم که کلیه سینماهای ایران در این سامانه قرار دارند و امیدواریم این گیشه سیار در مراکز پر تردد، برای مخاطبان جلب توجه کند تا از آن استفاده کنند. لذا این طراحی انجام شد و رونمایی به عمل آمد و در عید نوروز در مراکز سینمایی بزرگ کلان‌شهرها مستقر خواهد شد.

وی به موضوع تسهیم از مبدأ فروش سینما اشاره و تاکید کرد: این مسأله به مسأله تقسیم سهام هر صاحب اثر، پخش کننده و صاحب سینما ارتباط دارد که این امکان، نیازمندی‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری دارد، به همین دلیل با بانک‌های مختلف وارد مذاکره شدیم تا همان شبانه، سهم‌های مقرر تقسیم شود. همچنین جلساتی با سینماداران، کانون پخش کنندگان و جامعه تهیه‌کنندگان داشتیم و امیدواریم سال آینده ماژول سمفا نیز برای آن تعبیه شود تا چرخه تولید بیش از پیش به گردش درآید.

میرزاخانی در بخش دیگری از نشست گفت: بحث دیگرم درباره پروژه‌هایی است که سالیان سال در حال انجام است که به دلایل مختلفی چون تورم، نشده که به سرانجام برسند. بنابراین تصمیم گرفتیم از پتانسیل‌های موجود استفاده کنیم و توانستیم تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای تجهیز آمفی‌تئاترهای شهرستان‌ها بگیریم و با مساعدت‌های سازمان سینمایی، در کلان‌شهرها توانستیم این توافق را با استانداران برای ایجاد سالن‌های سینما تحقق بخشیم. برای این منظور در هر استان سه شهر را در نظر گرفتیم و سالن‌های آمفی‌تئاترشان را تجهیز کردند.

وی افزود: همچنین، در بحث حمایت از سینماها، تلاش داشتیم تمامی سینماهای کشور را تجهیز کنیم تا از حمایت‌های کلان چند میلیاردی که صرفا از چند سینما می‌شد، به سمت حمایت از چندین سینمای شهرستان برویم. درباره لابراتوارها نیز تلاش شد حمایت شود؛ بر این اساس، هزینه دی سی پی شدن فیلم‌ها را می‌پردازیم تا هم چرخ لابراتوارها بچرخند و هم حمایتی از فیلم‌ها باشد.

مدیرعامل موسسه سینماشهر به بحث تبلیغات انحصاری در سینماها اشاره کرد و گفت: از دیگر کارهای مهم ما، راه‌اندازی شبکه تبلیغات و بازرگانی سینمای ایران است تا کلیه سینماهای کشور بتوانند از خدمات استفاده کنند. بیش از ۳۰۰ سینما از این امکان بی بهره هستند اما وقتی بحث توسعه و عدالت اجتماعی می‌شود، باید این امکان به همه اقشار اختصاص پیدا کند و ما هم دغدغه این موضوع را داریم که بر این اساس، امکان نمایش تبلیغات کلیه شرکت‌های طرف قراردادمان را نمایش دهیم. مبلغ این تبلیغات نیز به همه سینماها تعلق می‌گیرد و در نهایت هر آن‌چه کسب می‌شود، به همه سینماها ارسال می‌شود. برنامه‌ریزی کردیم اگر مشکلی پیش نیاید شروع این اتفاق از نوروز فراهم شود تا بتوانیم از درآمد تبلیغات هزینه‌های جاری سینما را برای سینماداران در بیاوریم تا خدمات بهتری به مردم ارایه کنند.

وی در ادامه صحبت‌هایش به ارایه گزارش فروش سالانه سینماها پرداخت و توضیح داد: فروش سه سال اخیر سینماها به دلیل خروج از دوران کرونا رونق داشته است؛ بر این اساس در سال ۱۴۰۰، بالاترین فروش یعنی سهم ۸۲ درصدی فروش اختصاص به ۵ استان کشور داشته است؛ استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز و فارس بالاترین فروش سینماها را داشتند. همچنین ۱۰ استان در کشور ۹۰ درصد فروش را داشتند و بقیه استان‌ها ۱۰ درصد باقی‌مانده را فروش کردند. در این سال، ۴۹ درصد فروش متعلق به تهران بوده و کل فروش سینماها در سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۷۴ میلیارد تومان بوده است.

میرزاخانی گفت: در سال ۱۴۰۱، پنج استان بالای جدولی، ۸۲.۲ درصد و تهران ۴۹.۹۶ درصد فروش داشته است و فروش کل سال، ۴۲۷ میلیارد تومان بوده است. در سال ۱۴۰۲، پنج استان اول جز پیشتازان هستند اما سهم شهرستان‌های دیگر با توجه به توسعه‌ای که ایجاد شده، بالاتر رفته است. در کل، امسال ۱۳ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۹۰۴ بیننده و حدود ۴۲۸ میلیارد تومان فروش داشته است.

پایان بخش نشست، پرسش و پاسخ‌ با خبرنگاران بود.

فیلم‌ها چگونه قاچاق می‌شوند؟

میرزاخانی در پاسخ به پرسشی درباره قاچاق برخی فیلم‌هایی که روی پرده سینماها هستند مثل «فسیل»، گفت: درباره یکی از فیلم‌های قبلی که در اکران بود، سرنخ ها را پیگیری کردیم به یک بچه ۱۵ ساله رسیدیم که در سینما با دوربین فیلم گرفته بود و روی کانال‌ها منتشر کرده بود اما درباره فیلم‌هایی نیز که با کیفیت بالا قاچاق می‌شوند، مساله حیاتی و مهم است که امنیت سینما را به خطر می‌اندازد. درباره «فسیل» باید بگویم این فیلم در آستانه ورود به شبکه نمایش خانگی بود و از روز اول که این موضوع مطرح شد، پلیس فتا، سازمان سینمایی و بخش صیانت سازمان سینمایی وارد عمل شدند، چراکه موضوع مهم برای سینماشهر، داشتن یک نسخه کپی از سرور است. کامران حجازی تهیه‌کننده «تمساح خونی» نیز که قرار بود به اکران بپیوندد، هم نگران  این مساله بود.

وی در ادامه توضیح داد: ما جلسه‌ای با نماینده‌های کانون پخش‌کنندگان و افراد زیربط این حوزه با تهیه‌کننده «فسیل» داشتیم تا ببینیم فیلم چگونه قاچاق شده است! سرورها را بررسی کردیم و تیم فنی مستقر شدند که بر اساس این اطلاعات، برخی سرورهای خود را ارایه کردند اما یکی از مجموعه‌ها، سرور خود را برای تست به ما نداد که قرار شد دیگر به آن مجموعه فیلمی داده نشود. البته مشخص نیست که قاچاق «فسیل» از طریق آن مجموعه صورت گرفته باشد اما چون ما به آن سرور مشکوک بودیم، دیگر به آن مجموعه خدمات ندادیم. در قاچاق یک فیلم، همواره عنصر انسانی دخیل است و موارد فنی مطرح نیست، همچنان‌که خانواده سینما همواره می‌دانند این کار، ضرر به کل سینما است.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مخاطبان خاموش را به سینما می‌آوریم/ حذف تبلیغات انحصاری در سینما”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید