آخرین خبر

جشنواره فیلم رضوی چرا در سکوت برگزار شد؟/ روایت یک غفلت

به گزارش آوای ایرانیان سعید نجاتی نویسنده و فیلمساز  به مهم‌ترین اتفاقات دوره چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی که دبیری‌اش را برعهده داشت و سرنوشت این رویداد بعد از آن دوره اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر شاهد برگزاری جشنواره‌های مختلفی در سینمای ایران هستیم که این رویدادها به ویژه برای سینمای کوتاه اهمیت زیادی دارند. چراکه علاوه بر ایجاد امکان دیده شدن فیلم‌های کوتاه که بستری برای اکران آنها نیست، رقابت‌سازی کرده و به تبع می‌توانند در این فضای رقابتی به ارتقای کیفیت فیلم‌های کوتاه منجر شوند.

وی افزود: جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی جشنواره منتسب به امام رضا (ع) است. وقتی در دوره چهاردهم این رویداد آقای علی ثابت‌نیا معاون هنری بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع) من را برای دبیری جشنواره دعوت به همکاری کردند هیچکدام فکر نمی‌کردیم به یکباره با دوران کرونا و شدت گرفتن آن مواجه شویم. کارمان خیلی سخت شده بود زیرا هم قرار بود جشنواره‌ای با قدمت ۱۳ دوره برگزاری به میزبانی استانی جدید یعنی استان گلستان برگزار شود و هم با بحران کرونا مواجه بودیم اما تلاش‌های زیادی داشتیم تا این رویداد با تمامی استانداردهای یک جشنواره سینمایی در حد بضاعتمان برگزار شود.

نجاتی عنوان کرد: انصافاً در آن زمان کمک و حمایت‌های زیادی توسط استاندار وقت گلستان، آقای یازرلو معاون سینمایی، خانم کشمیری مدیر وقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، آقای مهدی صاحبدل مدیر دفتر گرگان انجمن سینمای جوانان ایران و آقای موسوی مدیرعامل وقت انجمن، کانون کارگردانان به ویژه محمدرضا عرب صورت گرفت تا این هدف محقق شود و همچنین به دلیل تلاش جمعی، فضای گرم و صمیمی همیشگی جشنواره‌ها و ارادت و خلوص نیتی که همه دوستان سینماگر و دست‌اندرکاران جشنواره به امام رضا (ع) دارند، اتفاقات ویژه‌ای در جشنواره دوره چهاردهم رقم خورد. برای مثال یکی از آن‌ها این بود که طی حدود دو سال که به طور مداوم برای فراهم کردن مقدمات جشنواره به شهر گرگان رفت و آمد داشتیم، ۱۵ کارگاه تخصصی با عناوین و مشاغل مختلف با حضور بهترین فیلمسازان و اهالی فیلم کوتاه برگزار کردیم که بدون هیچ چشمداشتی با ما همراه شدند تا خروجی جشنواره آموزشی و تجربی هم باشد. همچنین ۱۰ فیلم کوتاه در دوره چهاردهم جشنواره تولید کردیم که اتفاق ویژه‌ای بود.

وی افزود: البته همه ما به دلیل ارادتمان به امام رضا (ع) برای این رویداد تلاش کردیم اما برخی از انتظارات نیز پاسخ داده نشد. از جمله اینکه بعد از برگزاری دوره چهاردهم هیچ تماسی از دوستان بنیاد بین‌المللی امام رضا و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان درباره جشنواره نداشتیم. در حالی که پیش از این مرسوم بود دبیران هر دوره به مشهد بروند و گزارش عملکردی ارائه شود. همچنین در جشنواره چهاردهم اعلام کردیم که جشنواره بعد از این به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد که محقق نشد.

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با اشاره به سرنوشت این رویداد عنوان کرد: ما در فضای فیلم کوتاه حضور داریم و من به شخصه تقریباً همه رویدادهای مربوط به این حوزه را رصد می‌کنم. اما خبری درباره پانزدهمین دوره جشنواره اصلاً ندیدم و نشنیدم، فراخوانش منتشر نشد و بعدها تنها ذیل یک مصاحبه گفته شده بود که این رویداد گویا برگزار شده است. در حالی که انتظار می‌رفت جشنواره فیلم رضوی با توجه به اقدامات دوره چهاردهم پرشورتر از قبل برگزار شود، بسیار مهجور واقع ماند و گویا بدون هیچ سر و صدایی برگزار شد. تجربه استان گلستان در دوره چهاردهم می‌توانست بعد از این نیز مورد بهره قرار بگیرد و انگار این جشنواره هم نظیر خیلی از جشنواره‌های سینمایی ایران به فراموشی سپرده شد. من بسیار ناراحت هستم از اینکه جشنواره فیلم کوتاه رضوی که یکی از مهم‌ترین جشنواره‌ها از مجموع رویدادهای رضوی است، مورد غفلت قرار گرفته است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جشنواره فیلم رضوی چرا در سکوت برگزار شد؟/ روایت یک غفلت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید