آخرین خبر

تشریح تازه ترین اقدامات وزارت ارشاد در اجرای نظام «استاد شاگردی»

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلارسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه اول مهر ماه با حضور در هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران (کمال الملک) در آئین آغاز سال جدید تحصیلی هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور با عنوان «جشن مهر» شرکت و در پایان نیز از فارغ التحصیلان برگزیده این هنرستان‌ها در کنکور سراسری هنر قدردانی کرد.

اسماعیلی با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانش‌آموزان و هنرجویان نوجوان در هنرستان کمال‌الملک، گفت: وزارت فرهنگ به واسطه هنرستان‌های هنرهای زیبا به نوعی در جشن آغاز سال تحصیلی سهیم است. در ۲ سال اخیر شروع دولت مردمی، ۱۵ هنرستان جدید به مجموعه هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر کشور افزوده شده است. در این چارچوب تلاش دولت و وزارت فرهنگ در ۲ سال بعدی این است که به وعده‌ای که داده جامه عمل بپوشاند و حداقل در هر یک از استان‌های کشور یک هنرستان پسرانه و دخترانه داشته باشیم.

رئیس شورای عالی هنر ادامه داد: هنرستان‌ها در کشور قدمت بسیار بالایی دارد و هنرستان کمال الملک هم هفتادمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد و امکان جذب هنرآموزان جدید را فراهم کرده است. البته در مجموعه هنرستان‌های هنرهای زیبا تا امروز شخصیت‌های بزرگی را تحویل جامعه فرهنگی هنری کشور داده‌ایم که آثار فرهنگی هنری بی‌نظیری را خلق کرده‌اند. از نمونه‌های شاخص این آثار می‌توان به آثار حبیب صادقی اشاره کرد که هنرآموز همین هنرستان‌های زیبا بود. به زودی هم قرار است یک نقاشی ۱۱۰ متری از این هنرمند رونمایی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به هدف متعالی آموزش هنر در کشور اشاره کرد و گفت: در هنرستان‌های هنرهای زیبا در واقع یک جریان هنر ملی را می‌بینیم که تلفیقی هنرمندانه از هنر ایرانی اسلامی است که این هنر ملی باید مبتنی بر یک نظریه زیبایی شناسی و سنت و حکمت و دیانت این سرزمین باشد. اگر در این مسیر حرکت نکند، در حوزه هنر آن کجی‌هایی که همه درباره آن نگران هستیم، اتفاق می‌افتد.

تشریح تازه ترین اقدامات وزارت ارشاد در اجرای نظام «استاد شاگردی»

وی تاکید کرد: حوزه آموزش و پرورش هنرمندان ما باید مبتنی بر دیانت و سنت ایرانی باشد که در آن نظریه زیبایی شناسی خودش را نشان می‌دهد. در این زمینه آثاز خوبی هم داریم که نمونه آن کارهای استاد محمدمهدی فولادوند است که از مفاخر بزرگ ایران ماست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در هنرستان‌های هنرهای زیبا باید تلاش کنیم جریان آموزش هنر را به حوزه تربیت و آموزش پیوند بدهیم. آیات سوره مبارکه جمعه نیز به همین مسئله اشاره دارد که به همراهی تزکیه و تعلیم تاکید دارد. تفاوت ما با مجموعه‌های دیگر نیز در همین مسئله است. اینجا حوزه تربیت همراه با آموزش است که تعلیم و تزکیه نیز باید با آن همراه باشد.

اسماعیلی تاکید کرد: امسال در هنرستان‌های هنرهای زیبا به عدد ۸ هزار هنرجو رسیدیم که مایه مسرت است. امیدواریم بتوانیم با همکاری آموزش و پرورش زمینه گسترش این هنرستان‌ها را فراهم کنیم. همچنین امسال در حوزه آموزش‌های دانشگاهی کارهای خوبی انجام شده که نمونه آن موضوع استاد شاگردی است. معتقد هستیم موضوع هنر نباید به واسطه آموزش‌های رسمی دنبال شود. موضوع «استاد شاگردی» هم به عنوان یک نظام مختص حوزه هنر مصوب و به صورت آزمایشی هم از سال جاری در دفترچه‌های کنکور ثبت شده است. این موضوع هم اکنون در یکی از مراکز دانشگاهی آغاز شده است.

در بخش پایانی مراسم هم در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رحمت افشار استاد پیشکسوت عرصه موسیقی قدردانی به عمل و پس از آن نیز مبینا طایی پور نفر چهارم کنکور سراسری هنر (فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبای دختران اصفهان)، فرزاد دهقان نفر دوم کنکور سراسری هنری (فارغ التحصیل هنرستان هنرهای زیبای یزد)، آی سان نجار از برگزیدگان کنکور سراسری هنر (فارغ التحصیل هنرستان موسیقی دختران تهران)، سورنا قجر از برگزیدگان کنکور سراسری هنر (فارغ التحصیل هنرستان موسیقی پسران)، هلیا حسن زاده از برگزیدگان کنکور سراسری هنر و امیر پویا پیروی برگزیده جشنواره‌های هنر و طراح پوستر جشن هفتاد سالگی هنرستان هنرهای زیبای پسران لوح‌های قدرانی خود را از محمدمهدی اسماعیلی دریافت کردند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تشریح تازه ترین اقدامات وزارت ارشاد در اجرای نظام «استاد شاگردی»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید