آخرین خبر

«طبیب اجباری» خود زندگی است/ از استادانم نمره قبولی گرفتم

به گزارش آوای ایرانیان سهیل جمشیدی کارگردان نمایش «طبیب اجباری» که این روزها در خانه نمایش دا روی صحنه است درباره انتخاب این نمایشنامه مولیر  گفت: من به ژانر کمدی علاقه زیادی داشتم و دارم. متن‌های بسیاری را برای اجرا مطالعه کردم از چخوف تا نیل سایمون از کارلو گولدونی تا کارل فالنتین و مولیر و طنزپردازان دیگر. چند سال قبل قرار بود این نمایش با ترجمه دکتر یحیی آذرنوش و کارگردانی اشکان نجاتی به صحنه برود اما کار دچار ایراداتی شد و من حدود ۱۱-۱۲ سال دوندگی کردم تا کار بتواند به اجرا برسد. تا اینکه متوجه شدم آقای مودبیان متن را ترجمه کردند. با وی تماس گرفتم و با مشورت ایشان و اجازه ای که به من دادند قرار برا ین شد که نمایش را اجرا کنیم. من نمایشنامه «طبیب اجباری» را خیلی دوست دارم و خوشحالم که فرصتی فراهم شد تا بتوانم این اثر را که حرف های روز جامعه را مطرح می کند به صحنه ببرم.

 

وی درباره رویکردی که به متن مولیر داشته است، بیان کرد: رویکردی که به متن داشتم اجتماعی بوده است چون داستان مولیر با جامعه امروز سنخیت دارد. در «طبیب اجبای» هرکس به فکر منافع خودش است و مضامینی چون کلاهبرداری، دزدی، منفعت طلبی و طمع از تم های اصلی نمایشنامه هستند. تمام تلاشم این بوده که به روح اثر وفادار بمانم و لحظات جذابی را برای مخاطبان رقم بزنم.

 

جمشیدی درباره اینکه آیا نمایشنامه ایرانیزه شده است، توضیح داد: با اجازه آقای مودبیان بخش‌هایی را دراماتورژی کردم تا مخاطبان ارتباط بهتری با اجرا برقرار کنند. برایم مهم بود حرفی که به مخاطب می‌زنم رویش تاثیر بگذارد و میان آن خنده ها تماشاگر به فکر فرو برود که همین اتفاق هم افتاده است. قطعا اگر روزی دوباره بخواهم این متن را اجرا کنم ایده های بکرتر و تازه تری به کار تزریق خواهم کرد.

 

«طبیب اجباری» خود زندگی است/ از استادانم نمره قبولی گرفتم

 

این کارگردان درباره تاثیرگذار بودن کمدی‌های مولیر در دنیای امروز بیان کرد: اساسا مخاطب امروز جامعه می تواند با کمدی هایی از جنس مولیر، کارلو گولدونی، عزیز نسین و دیگر نویسندگان از این دست ارتباط برقرار کند چون با جامعه منطبق هستند؛ کمدی هایی که انسان را به اندیشه و تعمق وا می‌دارند. این خود زندگی است. گاهی باید به خودمان تلنگر بزنیم و من این نگرش را دوست دارم.

 

وی درباره روند تمرین‌ها و آماده سازی نمایش بیان کرد: حدود ۴ ماه و نیم تمرین داشتیم. از خوانش تا اجرا پروسه و تجربه عجیبی را پشت سر گذاشتم. چالش های زیادی داشتم و هنوز هم فکر می کنم می شد بخش هایی از کار صیقل بخورد اما از اینکه این تجربه را کسب کردم راضی هستند و خوشحالم که بالاخره کار به اجرا رسید.

 

جمشیدی درباره بازخورد مخاطبان نمایش بیان کرد: خدا را شکر اکثر مخاطبان راضی بودند و من از اساتیدی که تا به امروز به تماشای کار نشستند نمره قبولی گرفتم. استادانم به من گفتند همین که همت کردی تا چنین کاری را به صحنه ببری آفرین دارد. اما نکاتی را به لحاظ کارگردانی و زیبایی شناسی کار گوشزد کردند که بسیار برایم مفید بود و درس گرفتم. امیدوارم در کارهای بعدی پخته‌تر از قبل عمل کنم.

 

افشین ‌قدیمی، نازنین ‌زهرا ‌مقدسی، رضا ‌حسین ‌نژاد، مریم ‌حاج ‌محمدی، محمد ‌مغانی، عباس ستارزاده، مهشید زبردست، پریسا دهکمه‌ء، علی ‌فریدنی، سهیل ‌جمشیدی، پویا رفیعی نژاد بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۲۸ مهر ماه در خانه نمایش دا روی صحنه است.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«طبیب اجباری» خود زندگی است/ از استادانم نمره قبولی گرفتم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید