آخرین خبر

شبکه ۳ میزبان خوبی برای چهره‌ها است؟

به گزارش آوای ایرانیان  چند روز قبل علی فروغی مدیر شبکه سه سیما در یک جمع دانشجویی از آغوش باز شبکه و استقبال برای حضور سلبریتی‌ها سخن گفته بود؛ این سخنان در برخی از رسانه‌ها تحریف و تلاش شد تا صحبت او بهانه‌ای برای ایجاد فاصله بیشتر میان چهره‌ها و تلویزیون شود.

برخی حتی به نقل از فروغی موضوع «توبه کردن سلبریتی‌ها» را پیش کشیدند و برخی دیگر این روایت نادرست را زمینه ایجاد شکاف اجتماعی بیشتر کردند. اما چرا صحبت‌های مدیر شبکه سه با این واکنش‌ها مواجه شد و آیا شبکه سه ظرفیت میزبانی از چهره‌ها را دارد؟

آن‌چه مشخص است، در دوره‌هایی که صداوسیما به دلایل برون سازمانی یا درون سازمانی با چالش مخاطب و سرمایه اجتماعی مواجه می‌شود؛ دو گروه بر افزایش تصاعدی آسیب‌های وارد بر آن تمرکز می‌کنند. نخست کسانی که صداوسیما را به عنوان ابزار قوی رسانه‌ای کشور مانع جدی پیشبرد اهداف فرهنگی و رسانه‌ای خود در ایجاد شکاف اجتماعی می‌دانند و این اوقات را بهترین زمان برای تضعیف و کاهش اثر اجتماعی تلویزیون قلمداد می‌کنند که طی یکسال گذشته و به بهانه‌های مختلف شاهد این رفتار بوده‌ایم. ایجاد مارپیچ سکوت و هژمونی سنگین اجتماعی به گونه‌ای که فاصله گرفتن و طرد تلویزیون بدل به ارزش حرفه‌ای در عرصه هنر و رسانه شود و مخاطب نتواند لحظات شادی را در تعامل با تلویزیون تجربه کند و صداوسیما دچار افول و شکست حرفه‌ای شود.

متأسفانه اما در کنار چالش‌های بیرونی، گاه رقابت‌های درون سازمانی نیز در این فضا تشدید می‌شود؛ به گونه‌ای که برخی شبکه‌ها در رقابت نادرستِ نفی یکدیگر قرار می‌گیرند و برای اینکه سهم بیشتری از مخاطب را به خود اختصاص دهند اقدام به تخریب دیگر شبکه‌ها می‌کنند. هرچند رقابت شبکه‌ای به‌ویژه در میان شبکه‌هایی با مأموریت عمومی مرسوم و تا حدودی لازم است اما می‌بایست از هرگونه رقابت مخرب درون سازمانی پرهیز و بر روی این مساله حساسیت داشت. شبکه‌های سازمان هرکدام بر اساس مأموریت‌ها، هویت و سبک اداره آنها ظرفیتی دارند که در هر بازتعریف مدیریتی و سیاست‌گذاری جدید محتوایی باید به آنها توجه کرد.

شبکه سه از ابتدای تأسیس و به طور مشخص در ۱۰ سال گذشته همواره یکی از شبکه‌های پرمخاطب و پذیرنده طیف گسترده‌ای از چهره‌های هنری و رسانه‌ای بوده است. به‌علاوه ارائه این تصویر که در دوره علی فروغی شبکه از حضور چهره‌ها استقبال نکرده، استدلال درستی نیست. چه بسا در زمانی که نوآوری در برنامه‌های تلویزیونی سخت به نظر می‌رسید ایده‌های جذابی مانند عصر جدید، پانتولیگ، قهرمان، اعجوبه‌ها، سیم‌آخر، محفل و معلی با حضور چهره‌هایی از طیف‌های مختلف در این شبکه شکل گرفته است. هنوز هم اگر فضایی برای بازگشت چهره‌ها وجود داشته باشد، شبکه سه ظرفیت مناسبی برای این کار دارد. شاید به همین دلیل است که این روزها شبکه سه آماج حمله‌ها و خلق روایت‌های جعلی قرار گرفته‌است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شبکه ۳ میزبان خوبی برای چهره‌ها است؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید