آخرین خبر

تولید «رویا شهر» ۴ سال طول کشید/ خلق یک جهان فانتزی

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از ستاد خبری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در آخرین لحظات از پنجمین روز جشنواره فیلم فجر، نشست رسانه‌ای انیمیشن سینمایی «رویاشهر» برگزار شد.

در این نشست محسن عنایتی نویسنده و کارگردان، مصطفی حسن آبادی تهیه کننده، بهزاد عبدی آهنگساز و علیرضا زارع مدیر پروژه حضور داشتند.

در ابتدای این نشست مصطفی حسن آبادی تهیه کننده این انیمیشن گفت: انیمیشن «رویاشهر» تقریبا از اواسط سال ۹۹ مراحل تولیدش را شروع کرد و هفت ماه مشغول پیش تولید بودیم. در دوران کرونا مشغول کار شدیم و با چالش‌های متعددی رو به رو بودیم. هیچ کدام از ارگان‌ها و سازمان‌ها مایل به ساخت انیمیشن سینمایی نبودند. تولید این انیمیشن نزدیک به ۴ سال طول کشید و دوستانی نزدیک به ۲۰۰ نفر ما را همراهی کردند.

وی ادامه داد: در ادامه با استقبال ویژه‌ای که از انیمیشن شد، معضل حمایت تا جایی حل شد. این انیمیشن محصول مشترک چند سازمان از جمله سازمان سینمایی سوره است.

در بخش دیگر این نشست محسن عنایتی کارگردان این انیمیشن بیان کرد: ما در گروه آینده‌نگار کلا چالش طلب هستیم. انیمیشن «بنیامین» اتفاقات عجیبی را در اکران به دنبال داشت ولی با همه قضایا تمام شد. تولید انیمیشن بسیار سخت است.

وی ادامه داد: بعد از تجربه «بنیامین» فکر کردیم، چطور می‌شود سخت‌ترین کار ممکن را پیش ببریم و به سراغ ساخت جهان فانتزی رفتیم. یعنی چیزی که خصوصا استودیوهای آمریکایی دنبال آن هستند. ما برای خلق این جهان فانتزی زمان زیادی نداشتیم و به شکل فشرده همه چیز را از نظر نیازهای قهرمان خود چیدیم.

این کارگردان افزود: «پسر دلفینی» نیز چنین کاراکتری داشت و در این سبک قرار می‌گرفت. به نظر من انیمیشن «رویاشهر» و «پسر دلفینی» نقطه عطفی در شروع ساخت انیمیشن‌های متکی به جهان فانتزی با پارامترهای مورد نیاز هستند. یکی از هدف‌های اصلی ما این بود که قصه، مخاطب بزرگسال را نیز درگیر کند.

در بخش دیگری از این نشست بهزاد عبدی آهنگساز انیمیشن گفت: چون موسیقی را به ذات خود دوست دارم و همه چیز وقتی بار درام به خود می‌گیرد بسیار ارزشمند است دوست داشتم در این کار و در کنار این گروه دوست داشتنی باشم. بعد از همکاری های گذشته باز به من لطف داشتند و من هم تلاش کردم با فانتزی کار را همراه کنم. این انیمیشن نزدیک به ۵۰ دقیقه موسیقی اورجینال داشت.

وی ادامه داد: انیمیشن تنها تفاوتش نداشتن بازیگر و داشتن صداپیشه است وگرنه بسیار قابل اعتنا است.

علیرضا زارع مدیر پروژه نیز بیان کرد: در پروژه انیمیشنی ما با یک تیم مواجه هستیم. این ارتباط است که تولید را شکل می‌دهد. پیش از آنکه محصول ما یک انیمیشن باشد محصول یک تیم قوی بود.

عنایتی درباره طراحی لوکیشن‌های فیلم گفت: برای طراحی لوکیشن‌ها و صحنه منابعی داشتیم که با جهان فیلمنامه مرتبط بود ولی در اجرا مشکلات زیادی داشتیم. در نهایت به ترکیبی رسیدیم که از خروجی آن هم راضی هستیم. براساس شبکه نماد تمام طراحی‌ها را پیش بردیم.

این کارگردان درباره روند نگارش فیلمنامه توضیح داد: نزدیک به ۶ ماه روی فیلمنامه کار کردیم که در طول پروژه اصلاحاتی در آن اتفاق افتاد. تلاش کردیم اصول فیلمنامه نویسی را تا جایی که می‌توانیم، رعایت کنیم. خیلی از انیمیشن های ما غیرمنطقی هستند و مخاطب را کودک فرض می‌کنند و خیلی از اتفاقات و معناها را پایین می آورند که ما تلاش کردیم اثر ما اینگونه نباشد.

حسن آبادی گفت: اینکه کار ضعف‌هایی دارد، قبول داریم اما اگر نسبت به کارهای قبل خود مقایسه کنیم چنین چیزی وجود ندارد و ما گام بلندی برداشتیم. قطعا تجاربی که در این مدت به دست آوردیم به ما کمک خواهد کرد آثار بهتری تولید کنیم. اگر ساخت انیمیشن از بازه ای فراتر رود دیگر از نظر اقتصادی درست نیست.

وی افزود: نسبت به دوره ۳۷ که در جشنواره فجر بودیم نگاه مسؤولان و مخاطبان نسبت به انیمیشن خیلی بهتر شده و امیدوارم این روند رشد همچنان ادامه داشته باشد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تولید «رویا شهر» ۴ سال طول کشید/ خلق یک جهان فانتزی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید