آخرین خبر

پرتره‌ای از مبتکر ملی شدن صنعت نفت/«عشق شمعدانی‌ها» در شبکه مستند

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط عمومی شکبه مستند، فیلم مستند «عشق شمعدانی‌ها» مشتمل بر زندگی حسین فاطمی نخست وزیر و وزیر امور خارجه دولت محمد مصدق به روایت میلاد محمدی جمعه ۱۹ آبان ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می شود.

میلاد محمدی نویسنده و کارگردان این مستند گفت: حسین فاطمی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی جوان و در دوره‌ای معاون پارلمانی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه دولت محمد مصدق بود. او از پایه‌گذاران اصلی جبهه ملی و همین طور مبتکر قانون ملی شدن صنعت نفت بود. حسین فاطمی بعد از کودتای ۲۸ مرداد تحت تعقیب فرمانداری نظامی، مدتی زندگی مخفیانه را تجربه کرد. مستند «عشق شمعدانی‌ها» به دوره‌هایی از زندگی وی پرداخته و مروری بر تاریخ معاصر است.

وی افزود: بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، دکتر فاطمی به مدت ۶ ماه زندگی مخفیانه‌ای دارد، این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که دکتر مصدق خود را تسلیم فرمانداری نظامی کرده است و خیلی از وزرا دستگیر شده‌اند. در این بین کسانی فرار کردند که از اعضای حزب توده بودند اما کسی در حد وزیر امور خارجه که در سطح بین‌الملل نیز فردی شناخته شده است چنین شرایطی دارد و مجبور است به زندگی مخفیانه روی بیاورد. در نهایت فاطمی دستگیر شده و ۱۹ آبان ۱۳۳۳ اعدام می‌شود.

این مستند به کارگردانی میلاد محمدی و تهیه کنندگی محمود اربابی توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است و امشب ساعت ۲۰ در سالروز اعدام دکتر فاطمی از شبکه مستند پخش می شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “پرتره‌ای از مبتکر ملی شدن صنعت نفت/«عشق شمعدانی‌ها» در شبکه مستند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید