آخرین خبر

متامفتامین شما را لاغر می کند؟/ واکاوی «چرخ» درباره یک داروی محرک

به گزارش آوای ایرانیان جدیدترین قسمت از برنامه «چرخ» در هفته گذشته با موضوع متامفتامین با اجرا و سردبیری سیاوش عقدایی روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

سیاوش عقدایی در این برنامه با یک پزشک و روان شناس گفتت‌وگو کرد و به برخی باورهای غلط که این روزها در میان جوانان رایج شده است، پرداخت.

بحث درباره تاثیر متامفتامین در تمرکز، تغییر ظاهر افراد با مصرف این داروی محرک و همچنین پرداخت به پیشینه ساخت و مصرف اولیه آن از جمله مواردی است که در این برنامه مورد بحث قرار گرفت.

همچنین کارشناسان برنامه در بخشی به تبلیغات بالای شبکه های ماهواره ای در استفاده از متامفتامین و تاثیر آن در لاغری پرداختند که با یک فضای دروغین سعی در ترویج این مواد بین مخاطب دارند.

نیکزاد قنبری روان شناس و درمانگر در بخشی از برنامه در پاسخ به سوال مجری درباره اینکه فرد سالم پس از اولین مصرف تا زمانی که به دوره بحرانی می رسد چه تجربه هایی را پشت سر می گذارد، گفت: فرد در اولین مصرف که سراغ شیشه یا متامفتامین می رود لذت بالایی را تجربه می کند. در عین حال هوشیاری بالایی هم دارد یعنی همزمان نسبت به همه محرک های محیط آگاهی و هوشیاری دارد. تمام محرک ها در حافظه او ثبت می شود و بعد وقتی با محرک های مشابه مواجه می شود یاد و خاطره اولین مصرف به ذهن او می آید و دوباره وسوسه می شود و سراغ مصرف متامفتامین می رود.

وی اضافه کرد: این حس فقط در دو تا سه هفته اول است که لذت زیادی دارد و انرژی زیادی می دهد و عملکرد شناختی فرد را در کوتاه مدت بالا می برد اما اینها حالت نزول دارد یعنی بعد همه اینها را از فرد می گیرد.

قنبری یادآور شد: برخی می گویند دقت من پس از مصرف، بالا رفت یا برخی می گویند انرژی شان بسیار بالا رفته است اما همه اینها کوتاه مدت است و بعد فرد دچار ضعف می شود. حتی عملکرد شناختی او دچار ضعف می شود و امور خیلی ساده روزمره تحت تاثیر قرار می گیرد. ما کارهای روتین اجرایی داریم و افراد بعد از مصرف در این موارد دچار مشکل می شوند به این مفهوم که ابتدا در همان عملکرد تحصیلی یا شغلی خوب ظاهر می شوند اما بعد از مدتی مصرف، در تحصیل افت می کنند و یا از محل کار اخراج می شوند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “متامفتامین شما را لاغر می کند؟/ واکاوی «چرخ» درباره یک داروی محرک”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید