آخرین خبر

طنین موسیقی ایرانی در یک مرکز فرهنگی مسکو

به گزارش آوای ایرانیان در این آیین که به مناسبت ۲۱ ژوئن روز جهانی موسیقی و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد، تامیلا جانی زاده از پژوهشگران روس درباره مقامات موسیقی، تاریخچه موسیقی ایرانی و اسلامی، عرفان در موسیقی اسلامی سخنانی ایراد کرد و به معرفی کتاب های خود در این زمینه پرداخت.

در این آیین، امیر ختایی هنرمند ایرانی مقیم مسکو نیز درباره مقامات و دستگاه های موسیقی کشورمان، توضیحاتی به مخاطبان روس زبان داد و با سنتورنوازی، حال و هوایی خاص به سالن اجتماعات این مرکز فرهنگی شهر مسکو داد.

طنین موسیقی ایرانی در یک مرکز فرهنگی مسکو + فیلم

جشنواره موسیقی ایران در روسیه برگزار شود
این هنرمند ایرانی مقیم مسکو روز جمعه با اشاره به روند رو به رشد مناسبات تهران – مسکو، بهره گیری از هنر موسیقی برای معرفی ظرفیت های ایران به مخاطبان روس را در دستیابی به شناخت بیشتر دو ملت موثر دانست.
ختایی که دانش آموخته کارشناسی ارشد آهنگسازی از آکادمی موسیقی چایکفسکی کشور اوکراین است، گفت: با شناختی که از مردم روسیه دارم، برگزاری جشنواره بزرگ موسیقی ایرانی در مسکو و دیگر شهرهای روسیه، ایده جذابی برای مردم این کشور خواهد بود.

این هنرمند ایرانی مقیم مسکو و عضو اتحادیه آهنگسازان روسیه اظهار داشت: مردم روسیه به شناخت دیگر فرهنگ ها به ویژه از طریق موسیقی علاقه مند هستند و هز زمان که برنامه های موسیقی ایرانی را در مسکو و دیگر شهرها اجرا کرده ایم، با استقبال مخاطبان روس همراه بوده است.
این آهنگساز و نوازنده سنتور افزود: مردم روسیه، بیشتر با واسطه و از طریق کشورهایی همچون تاجیکستان و ازبکستان با بخشی از فرهنگ ایرانی آشنا هستند اما به نظر می رسد که باید به صورت مستقیم نیز برای معرفی فرهنگ و تمدن ایران در این کشور گام برداشت.

طنین موسیقی ایرانی در یک مرکز فرهنگی مسکو + فیلم

در این آیین، دو کتاب به زبان روسی از انتشارات صدرا وابسته به بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا مستقر در روسیه، معرفی شد.
مجموعه مقالات « تاریخ و مردم شناسی موسیقی جهان اسلام: سنت های محلی» یکی از این کتاب ها بود که به بررسی موضوع موسیقی در بستر فرهنگ اسلامی در مناطق مختلفی از جمله در ایران، مناطق عرب، ترکیه، جمهوری آذربایجان، آسیای مرکزی و روسیه پرداخته است.
خانم تامیلا جانی زاده از اساتید انستیتو آکادمی موسیقی روسیه (گنسین)، گردآوری این مجموعه را بر عهده داشته است. وی در این اثر به تاریخ موسیقی جهان اسلام و موسیقی کلاسیک در مناطقی مانند: شمال آفریقا، ایران، عراق، ترکیه ، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان و روسیه پرداخته است.
«موسیقی در متن اسلام؛ سنت های ایرانی» گردآوری شده توسط تامیلا جانی زاده دیگر کتابی بود که در این آیین معرفی شد. شناخت موسیقی در فرهنگ اسلام با الگوبرداری از سنت های ایرانی از موضوعات این کتاب است. نویسندگانی از ایران، آلمان، فرانسه، ازبکستان و روسیه پدیده «موسیقی اسلامی» را در جنبه‌های اجتماعی-حقوقی، کلامی، زیبایی‌شناختی، تاریخی، نظری، قوم‌نگاری، اجرایی، باطنی در این مجموعه مقالات بررسی کرده اند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “طنین موسیقی ایرانی در یک مرکز فرهنگی مسکو”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید