آخرین خبر

شورای نمایش بنیاد رودکی معرفی شدند/ از مسافرآستانه تا آقاخانی

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، اعضای شورای نمایش بنیاد رودکی طی مراسمی معرفی و برنامه‌های نمایشی بنیاد رودکی اعلام شدند.

در این رویداد مهدی سالم مدیرعامل بنیاد رودکی و کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند و کوروش زارعی، سیروس همتی، ایوب آقاخانی، حسین مسافر آستانه و میرعلیرضا دریابیگی به عنوان اعضای شورای نمایش بنیاد رودکی معرفی شدند.

در ابتدای این آئین حامد فاتحی معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی تالارهای بنیاد رودکی گزارشی از درخواست‌های ارائه شده به شورای نمایش ارائه داد و افزایش غنای شوراهای تخصصی را به عنوان راهبرد بنیاد خواند که موجب می‌شود کارهای فاخرتری در دستور کار قرار گیرد.

فاتحی توضیح داد: شورای نمایش بنیاد رودکی سابقه‌ای ۱۲ ساله دارد که با صدور احکامی در سال گذشته این شورا رسمیت بیشتری پیدا کرد. در این دوره ۴۳ نمایشنامه مورد ارزیابی شورا قرار گرفته بود و در همین چند ماه اخیر ۲۷ نمایشنامه جدید نیز مورد بررسی قرار گرفته که همین امر نشان دهنده اهمیت این شورا است.

وی افزود: در واقع از ۷۰ اثری که به این شورا رسیده، ۳۱ اثر نمایشی مورد تایید قرار گرفته و در برنامه زمان بندی تالارهای مختلف ما گنجانده شده است. تا پایان سال نیز ما ۲۱ اجرا در دستور کار داریم که از آن میان ۴ نمایش برای تالار وحدت، ۹ نمایش برای تالار حافظ، ۴ نمایش در برج آزادی و ۴ نمایش در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه می‌رود.

سپس کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اهمیت فعالیت شوراهای تخصصی عنوان کرد: با فعالیت این شوراها کارها بر اساس سیاست‌های کلان مجموعه اولویت‌بندی می‌شوند و به اداره کل هنرهای نمایشی برای دریافت مجوز معرفی می‌شوند که همین باعث تسریع در کارها می‌شود.

وی افزود: از شورای نمایش خواهش دارم تا به سیاست‌های اعلامی از طرف مجموعه بنیاد رودکی توجه لازم را داشته باشند، چرا که اهمیت تالار وحدت در حوزه نمایش از همه تالارهای کشور بیشتر است و بر همین اساس باید میزبان کارهای با کیفیت بسیار بالا باشد. از آن طرف هم از شورای نظارت انتظار همکاری بیشتری را خواهیم داشت. با توجه به شرایط عمومی، باید دقت بیشتری در انتخاب آثار صورت گیرد تا مسائل و آسیب‌ها در حین اجرا کمتر شود.

در ادامه مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به فعالیت اصلی شورا در بررسی و انتخاب آثار عنوان کرد: یکی از انتظارات از شورا مشارکت در تولید آثار فاخر نمایشی است. بعد از آن ما در نظر داریم سالانه یک اثر فاخر در حوزه نمایش روی صحنه تالار وحدت داشته باشیم و این نظر شورای نمایش را می‌طلبد.

سالم ادامه داد: یکی از حوزه‌های مهم فعالیت بنیاد حمایت از هنرمندان، بازیگران و کارگردانان جوان و با استعداد است. ما با دانشگاه آزاد تفاهم‌نامه تولیدات دانشجویی داریم که می‌توانیم در تالارهای حافظ، نیاوران و برج آزادی میزبان آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به تنوع تولیدات نمایشی یادآور شد: تولیدات نمایشی جدیدی در دنیا مطرح است که حین اجرا مخاطبان بتوانند ادامه تئاتر را هدایت کنند و یا در تولید آثار از ترکیب ویدیومپینگ و موسیقی در اجراها استفاده شود و ما از شورا انتظار داریم که آثاری با این شاخصه را مد نظر قرار دهند.

سالم در ادامه بر مستندسازی کیفیت اجراهای نمایشی و ثبت سوابق گروه‌ها تاکید کرد.

مدیرعامل بنیاد رودکی با اشاره به ضرورت تقویت حوزه نمایشنامه نویسی و ایده‌پردازی گفت: حجم آثار نمایشی غیر تولیدی بالا است و ما باید به تولید نمایشنامه‌های جدید کمک کنیم و در این راستا می‌توانیم سفارش نویسندگی نمایشنامه با مضامینی را که برای اجرا در تالار وحدت مد نظر داریم در دستور کار قرار دهیم.

در ادامه این رویداد ایوب آقاخانی با اشاره بر اهمیت گفتگو با متقاضیان آثار نمایشی بر ضرورت رفع موانع برای اجرای بهتر آثار تاکید کرد.

وی افزود: شیوه‌نامه‌ای برای تولید و اجرای آثار نمایشی باید تدوین شود تا در تغییر مدیریت‌ها ثابت بماند. در بحث تولید نمایشنامه هم به نظر من زمان آن رسیده تا در یک بازه ۶ ماهه به تولید متن بپردازیم که قادر به اجرا در تالار وحدت باشد.

حسین مسافر آستانه دیگر عضو شورای نمایش بنیاد رودکی با اشاره به فعالیت شورا از سال‌های پیش گفت: تالار وحدت بهترین تالار نمایش کشور است و اجراهای آن الگو و تعیین کننده برای سایر تالارها است. بنابراین ما باید اجراهای خاص مبتنی بر حساسیت‌های بیشتری داشته باشیم.

سیروس همتی نیز با ابراز خوشحالی از تعاملی که بین بنیاد رودکی و مرکز هنرهای نمایشی وجود دارد گفت: امیدوارم کارهایی که در شان تالار وحدت است اجرا برود. معرفی اعضای شورا اتفاق خوبی است و باعث می‌شود تعامل شورا با کارگردانان افزایش یابد.

میرعلیرضا دریابیگی نیز با اشاره به سخنان دیگر اعضا گفت: ما باید عملیاتی تر نگاه کنیم و حلقه اتصال میان رویکرد بنیاد رودکی با واقعیت‌های موجود را پیدا کنیم و در نهایت آن را تبدیل به یک فراخوان کنیم تا هنرمندان را از استانداردها و سیاست‌های مد نظرمان با خبر کنیم. تمامی مباحث مطرح شده قابلیت این را دارد تا تبدیل به یک نظام‌نامه اجرایی شود که تکلیف هنرمندان و اعضای شورا را مشخص کند.

مدیرعامل بنیاد رودکی در پایان با جمع‌بندی جلسه گفت: شاخص‌های ارزیابی آثار باید به شاخص‌های جشنواره فجر نزدیک باشد. سیاست‌های بنیاد هم متفاوت، پیچیده و دور از واقعیت نیست. فراهم کردن بستر برای فعالیت‌ جوان‌ترها از وظایف ما است. ما واسطی بین مجموعه سیاستگذار و هنرمندان هستیم. ما وظیفه فراهم کردن فضا و امکان دادن به هنرمندان تراز اول کشور را نیز داریم و از شورا می‌خواهیم تا برای رسیدن به این اهداف ما را یاری کنند.

در پایان این مراسم با حضور مدیرعامل بنیاد رودکی و مدیرکل هنرهای نمایشی، احکام اعضای شورای نمایش به اعضای شورا تقدیم شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “شورای نمایش بنیاد رودکی معرفی شدند/ از مسافرآستانه تا آقاخانی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید