آخرین خبر

تاسف داود آزاد از رکود و پسرفت آواز ایرانی

به گزارش آوای ایرانیان ، این خواننده و نوازنده موسیقی ایرانی ادامه داد: برعکس، این هنر دچار رکود، پسرفت و ضعف‌های زیادی شده و اوضاع و احوال خوبی هم ندارد. شاخصۀ آن هم این است که یک صدا و یک شیوه به عنوان استاندارد آواز معرفی شده و همه به بازخوانی و تقلید از همان یک شیوه و صدای غالب مشغولند.

او که درباره «اوضاع امروز آواز ایرانی» صحبت می‌کرد، ادامه داد: مشکل دیگر این است که مدرسان گرامی آواز به جای کشف قابلیت‌های صدای مخصوص هر هنرجو، به بازخوانی و بازتولید صدای خودشان توسط هنرجو رضایت می‌دهند و هنرجو پس از مدتی صدای خودش را به فراموشی می‌سپارد و تحت تأثیر تشویق و تأیید استادش به همان مسیر غلط ادامه می‌دهد؛ در حالی که هر کس صدا و اثر انگشت خودش را دارد و مدرسان باید در کشف، پرورش و بالندگی همین صدای اصیل و ناب در هنرجو اهتمام ورزند.

آزاد این سخنان را در بیست و چهارمین نشست آیین آواز هم‌زمان با جشن دوسالگیِ آغاز به کار این نشست تخصصی آموزشی، بیان کرد. او همچنین به مناسبت این جشن چند تصنیف از ساخته‌های خودش را اجرا کرد.

در این برنامه علی شیرازی ـ بنیان‌گذار این نشست ـ  ضمن تبریک به مناسبت دوسالگی شروع به کار برنامه و آغاز سومین سال از بیم‌ها و امیدهای هنر آواز ایرانی، از دشواری‌های کارش در این مدت گفت.

او همچنین از تلاش‌های شهرام صارمی به عنوان مهمترین حامی آیین آواز و برگزاری آن تقدیر کرد؛ در ادامه تصنیفی با صدای علی شیرازی که درست در همین روز برگزاری برنامه آیین آواز مراحل ضبط و میکس و مسترینگ آن به پایان رسیده بود به عنوان هدیه برگزارکنندگان برنامه، برای حاضران در ارسباران پخش شد.

در ادامه جمال‌الدین منبری ـ خواننده و آهنگساز ـ در سخنانی درباره مبحث «آواز خوب چیست و آوازخوان خوب کیست؟» اظهار کرد: هنر آواز اساساً هنری است که جنبه عام دارد و هر انسانی دوست دارد حداقل در خلوت تنهایی خودش هم که شده آوازی را زمزمه کند. حنجره آدمی نیز یگانه‌ترین و منحصر به فردترین ساز جهان است. هر خواننده هنرمند اعم از هنرجو یا آوازخوان حرفه‌ای و باتجربه می‌کوشد به بهترین وجهی از امکانات و ویژگی‌های صدایش بهره لازم را ببرد و در آثار و همچنین به هنگام زمزمه‌هایش این فاکتورها را عرضه کند. در آواز ایرانی، ما سر و صدای سینه و گاهی هم خش و گرفتگی را داریم. می‌توان از همین ویژگی‌ها هم به صورت هنری در موقع خواندن و اجرا استفاده بهینه کرد.

او ادامه داد: به این ترتیب لازم است که خواننده یا هنرجوی آواز تمامی عوامل مهم و عناصر مؤثر در خواندن را بشناسد. شناخت خوب و دقیق اندام‌های صوتی، فیزیک حنجره در هر کس تقریباً مخصوص به خود اوست؛ یعنی هر شخصی علاوه بر ویژگی‌های عام حنجره، بافت صدا و حنجرۀ خودش را دارد. ضمن اینکه شناخت گستره صوتی هر کس از خودش، برای ادامه کار او بسیار مهم است.

منبری همچنین انتخاب کلام مناسب به همراه گزینش ملودی مناسب برای کلام را از مهم‌ترین ویژگی‌های آواز و آوازخوان خوب دانست. او از رعایت دقیق متر آواز و پرداخت درست دقایق و ظرایف هر اثر آوازی نیز به عنوان مؤلفه مهم دیگر در این زمینه نام برد.

بیست و پنجمین نشست آیین آواز نیز ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۱۳ شهریور در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “تاسف داود آزاد از رکود و پسرفت آواز ایرانی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید