آخرین خبر

نمایش خیابانی به جای هیاهوی تبلیغاتی/ضرورت توجه‌ به تئاتر شهروندی

به گزارش آ.وای ایرانیان میلاد حسین‌زاده نویسنده و کارگردان تئاتر که با نمایش «تئاتر مجسمه» در دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان حضور داشت، ضمن اشاره به برگزاری این رویداد نمایشی  گفت: وقتی صحبت از جشنواره تئاتر «شهروند» می‌شود ناخودآگاه یاد آگوستوبوآل می‌افتیم که زمانی عضو مجلس شورای برزیل بود. هنرمندی که دیدیم چگونه برای دموکراتیزه کردن قوانین شهروندی از شیوه‌های تئاتر بیرونی استفاده کرد.

 

وی افزود: بوآل در سطح بین‌الملل از این شیوه بسیار استفاده می‌کند، کمااینکه اکنون در بسیاری از کشورها «تئاتر شورایی» یکی از گونه‌های تئاتر بیرون از صحنه است که در بخش آموزش، قانون‌گذاری، بهداشت و درمان، تقویت اجتماعی و مدیریت از این شیوه نمایشی بهره مند می شوند. حتی امروزه در بسیاری از مراکز درمانی و روانی به ویژه در کشورهای اروپایی از شیوه‌های بوآل برای بهبودی بیماران استفاده می‌کنند. موضوعاتی که می تواند به دلیل کارکردها و مضامین تعیین شده در جشنواره تئاتر «شهروند» لاهیجان نیز مورد واکاوی و سنجش قرار گیرد.

 

حسین‌زاده گفت: خوشبخانه شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان با همراهی هنرمندان لاهیجانی با توجه به فراخوان جشنواره سعی بر استفاده بهینه از این گونه نمایشی که به آن اشاره کردم، داشتند. هر چند شاید شیوه های اجرایی متفاوت باشد اما می‌توان گفت ادامه همان روندی است که توضیح دادم. بنابراین جشنواره تئاتر «شهروند» را می‌توان نقطه عطفی برای مدیران شهری ایران تلقی کرد که می‌بایست به عنوان یک الگوی مدیریتی در سطوح فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: در یکی از دوره‌های برگزاری تئاتر «شهروند» لاهیجان که به عنوان مهمان حضور داشتم استقبال چشمگیر مردم بسیار قابل تحسین بود و می دیدم که مردم زیر باران چگونه تا آخر اجراها کنار هنرمندان می‌ایستادند و به تماشای کارها مشغول بودند. اینجاست که مجموعه فرهنگی لاهیجان به تمام مدیران شهری اثبات کرده‌اند که ضرورت تئاتر شهروندی اجتناب‌ناپذیر است چرا که بسیاری از قوانین شهروندی را به جای هیاهوهای تبلیغاتی می‌توان با تئاتر خیابانی دموکراتیزه و اجرایی کرد.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات پیش روی اهالی تئاتر خیابانی اظهار کرد: مشکلات بزرگی سر راه هنرمندان تئاتر خیابانی وجود دارد، اما هنرمندان همچنان برای اجرا و شرکت در جشنواره ها مشتاقانه به راه خود ادامه می دهند. بدون تردید هم جشنواره بدون ایراد وجود ندارد اما می توان گفت جشنواره هایی از قبیل مریوان و «شهروند» لاهیجان که به صورت تخصصی تئاتر خیابانی را دنبال می‌کنند راه خود را یاد گرفته‌اند و تلاش می‌کنند هر سال بهتر از سال گذشته عمل کنند. این در حالی است که مشکل تکراری اما بسیار مهم کمبود بودجه نیز یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که اهالی تئاتر خیابانی در کنار مشکلات موضوعی دیگر با آن روبرو هستند و لازم است تا به واسطه حمایت‌های ویژه اداره‌کل هنرهای نمایشی شاهد اتفاقات موثرتری در این زمینه باشیم.

 

دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» نوزدهم تا بیست و دوم مهر سال ۱۴۰۲ توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، شهرداری لاهیجان، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه‌های دیگر در شهر لاهیجان برگزار شد.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نمایش خیابانی به جای هیاهوی تبلیغاتی/ضرورت توجه‌ به تئاتر شهروندی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید